لیلی گلستان: تبریز اولین قدم را برداشت / گزارش پیشکسوت گالری‌داری ایران از اولین اکسپوی هنرهای تجسمی تبریز

نخستین “نمایشگاه فروش آثار نقاشی – آرت اکسپوی تبریز” ۲۳ شهریورماه با حضور جمعی از هنرمندان در شهر تبریز افتتاح شد.

ایران آرت: نخستین “نمایشگاه فروش آثار نقاشی – آرت اکسپوی تبریز” ۲۳ با حضور هنرمندانی همچون لیلی گلستان، ایمان افسریان و تنی چند از استادان به نام هنرهای تجسمی در هتل کایا لاله پارک تبریز گشایش یافت.

لیلی گلستان با حضور در این رویداد هنری در یادداشتی درباره این آرت اکسپو نوشت: بالاخره شهری که معروف است به  (شهر قدم اول ) قدم اول را در بین باقی شهرها برداشت و اولین اکسپوی هنرهای تجسمی را برگزار کرد. امر بسیار مهمی که می توانست خیلی پیش از این اتفاق بیفتد.

شاید متولیان فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها نمی‌دانند که چه استعدادهای درخشانی در شهرشان دارند، که البته  وظیفه دارند  بدانند ، یعنی کارشان همین است. کارشان رسیدگی به امور فرهنگی و هنری شهرشان  است، کارشان این است که  استعدادها را کشف کنند و حامی آن‌ها باشند و بستری برای اعتلا و ارتقای هنر و فرهنگ ترتیب دهند که متاسفانه این چنین نیست.

بالاخره باز هم بخش خصوصی پا پیش گذاشت، و آقایان محقق و  پولاد دو نفر از سرمایه داران اهل فرهنگ و هنر تبریز حامی برگزاری اکسپو شدند.

کاش سرمایه داران شهرهای دیگر مثل رشت، اصفهان، مشهد و یا کرمانشاه و کردستان  هم به این کار خیر و مهم تاسی کنند و برای معرفی استعدادهای شهرشان اقدام کنند.

مالکین هتل کایا لاله پارک تبریز ( که عجب هتل زیبا، با سلیقه وفوق العاده‌ای بود) یک طبقه از هتل را به اکسپو اختصاص دادند و نمایشگاهی از آثار برگزیده هنرمندان تبریزی برگزار کردند. موسسه فرهنگی هنری شمس تبریزی به مدیریت محمد محمودی مجری برنامه  و آقای مجید فتحی هم  مدیر برنامه بودند.

هشتاد اثر برگزیده ی اکسپو بسیاردرست و با کیفیت  انتخاب شده بودند. و چیدمان درست و معقولی داشتند. چند سخنرانی در راستای اقتصاد هنر برگزار شد و بحث یک در صد خرید از بودجه وزارتخانه‌ها دوباره مطرح شد و پیشنهاد شد که این مصوبه به اجرا در آید تا با خرید آثار هنری از سوی وزارتخانه‌ها، اقتصاد هنر پر رونق تر شود.

به گفته دست اندر کاران تبریزی، هیچ گالری بیش از دو سال نتوانسته در تبریز دوام بیاورد و بسته شده و دلیلش هم فقط و فقط نبود خریدار است.

می‌دانیم که یکی از وظایف مهم گالری‌دارها در هر جای دنیا به وجود آوردن خریدار و مجموعه دار است.

و این کار مهم در تبریز اتفاق نیفتاده است. نمونه‌اش در همین اکسپو بود که هیچ یک از صاحبان صنایع و کارخانه داران تبریز به دیدن اکسپو دعوت نشده بودند و طبیعی بود که خریدی هم صورت نگیرد.

این کار ساده‌ای بود که اگر با تدبیر درست انجام می گرفت و به مشورت‌ها و پیش نهادها توجه بیشتری می‌شد حتما تا به حال فروش فوق العاده‌ای می‌توانستند داشته باشند.

فرصت مغتنمی بود که متاسفانه از دست رفت و تجربه‌ای بود که امیدوارم در اکسپوی دوم از آن عبرت گرفته شود و شهرهای دیگر این مقوله ی دعوت از صاحبان صنایع و سرمایه داران را حتما در مد نظر داشته باشند.

در همین جا به عنوان فردی از جامعه هنری ایران،  از حامیان این اکسپو و مجریان این برنامه بسیار سپاس گزاری می‌کنم  و در همین جا از سوی خودم وچند گالری دار دیگر تهران آمادگی‌مان را  برای در اختیار گذاشتن تجربه‌ها و تخصص‌هایمان در جهت برگزاری بهتراکسپوی تبریزاعلام می‌کنم.

به امید روزهای پر بار تربرای هنرهای تجسمی ایران”

لازم به یادآوری است، این اکسپو تا ۲۷ شهریور در هتل کایا لاله پارک تبریز برپاست و آثاری از هنرمندان برجسته تبریز چون یعقوب عمامه‌پیچ، جواد نوبهار، ابراهیم خوش‌پناه، بابک داوری و … در این نمایشگاه رویداد عرضه شده است. علاقمندان می توانند از پایگاه اطلاع‌رسانی https://www.tabrizexpo.com/  جهت آشنایی بیشتر با این رویداد اطلاعات کسب کنند.