اغلب هنرمندان آثار خود را فقط در جشنواره‌ها عرضه می‌کنند

یک استاد خوشنویسی معتقد است: بیشتر هنرمندان طی ۴۰ سال اخیر، اغلب آثار خود را در جشنواره‌ها عرضه می‌کنند.

حسن کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که آثار هنری با یک نگاه فرهنگی و هنری در جهان خلق شده و در جامعه تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: یک هنرمند، آخرین یافته‌های تکنیکی با ابعاد و تفکرات هنری خود را در قالب یک اثر در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب فروش آثار هنرمندان در زمان گذشته، گفت: دوران حکومت صفوی که ایران در اوج شکوفایی هنر قرار داشت، هنرمندان مورد حمایت همه جانبه شاه و اطرافیان بودند که در این راستا آثاری را خلق کرده و به فروش می‌رساندند.

وی ادامه داد: ۵۰ سال پیش نیز دو مجموعه دولتی و خصوصی وجود داشت که هنرمندان خوب را به عنوان اسپانسر رشد و ترویج هنری به کشورهای اروپایی می‌فرستادند.

وی در خصوص وضعیت فروش آثار هنری در تبریز، متذکر شد: فروش آثار هنری در تبریز در سطح اندکی قرار دارد، چراکه فقط تعدادی از گالری داران می‌توانند آثار هنری را بفروشند و این افراد نیز اغلب به فکر سرمایه گذاری بوده و نسبت به رشد هنر بی توجه هستند.

این استاد خوشنویس، ادامه داد: تبریز از نظر فروش آثار هنری خوشنویسی نسبت به شهرهای قم، اصفهان، مشهد و قزوین وضعیت خوبی ندارد البته فقط گاهی در این شهرها، تحرکات هنری انجام می‌گیرد و آنچنان هم وضعیت خوبی ندارند.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و سابقه تعدادی از هنرمندان خوشنویسی تبریزی هم‌چون بنیانگذار خط نستعلیق، میرعلی تبریزی، اطهر تبریزی، جعفر تبریزی، میرزا شفیع، حاج حسن هریسی، طاهر خوشنویس، اظهار کرد: هنرمندان ایرانی شاخصی هم در حوزه خوشنویسی وجود دارند که در سطح بین المللی خوش درخشیده‌اند، اما هنوز در خصوص تغییر سلیقه و سطح هنری مخاطبان تبریزی اقدامی انجام نگرفته است و بیشتر مردم به کارهای کلاسیک و زیبا علاقه مند هستند درحالی که آثار شاخص در دنیا از نظر فکری نیز حرف برای گفتن دارند.

کرمانی تشریح کرد: ظرفیت فرهنگی تبریز از دهه ۶۰ رو به رشد بوده و تلاش بسیاری نیز انجام گرفته و هنرمندان تراز اول با کمک اساتید بسیار خوبی تربیت شده است اما بستر لازم  برای معرفی و احیا این هنرمندان بسیار ضعیف بوده و در برخی مواقع باعث سرخوردگی می‌شود.

وی با بیان این‌که هنر خوشنویسی یک هنر دیریاب است، گفت: اگر مسیر و بستر برای یادگیری هنر خوشنویسی همراه با اساتید خوب مهیا باشد، یک هنرمند خوشنویس، پس از ۲۰ سال می‌تواند کار خوب عرضه کند اما در این زمان هیچ گونه پشتیبانی وجود ندارد زیرا مراکز هنری، توان و امکانات مالی مناسب برای رساندن اثر به مراتب عالی را ندارند.

وی در خصوص برگزاری اکسپوی هنری تبریز، اظهار کرد: اقداماتی با حسن و کمال دقت در برگزاری اکسپوهای پیشین انجام شد اما به دلایلی شاید این زحمات، آنچنان قوی نبود و در پایان کار که همان فروش آثار است، عملکرد مطلوبی نداشت، اما اکسپوی تبریز امسال با تمام تجارب گذشته سعی دارند که روندی رو به رشد بیشتر داشته و هنرمندان نیز موفق تر عمل کنند.

کرمانی با تاکید بر این‌که یک هنرمند می‌خواهد اثر هنری‌اش دیده شود، گفت: اکسپوی هنری تبریز فرصتی برای مخاطبان به وجود می‌آورد تا با نگاه فرهنگی هنرمندان آشنا شوند.

این استاد خوشنویس از سال ۵۴ شروع به فعالیت در حوزه خوشنویسی کرده و از حدود ۴۰ سال پیش نیز به تعلیم این هنر مشغول بوده است. وی هم‌چنین استاد اول خوشنویسی تبریز و دارای مرتبه درجه یک هنری است که نزدیک به ۳۵ سال در انجمن خوشنویسان تدریس کرده و ورکشاپ و کلاس‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی در سطح استان آذربایجان شرقی برگزار کرده است.