عزم جدی مسئولان شهری برای اجرای پروژه “برندسازی شهر تبریز”

قائم مقام معاون فرهنگی شهرداری تبریز با اشاره به عزم جدی شهرداری تبریز، شورای اسلامی شهر تبریز و اتاق بازرگانی از طریق دانشگاه تبریز برای اجرای پروژه برندسازی شهر تبریز ، گفت: برگزاری اکسپوی هنری به عنوان یکی از شاخص‌های مهم این پروژه بزرگ شهری بسیار اهمیت دارد.

منصور برادران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که برگزاری اکسپوی هنری در اقتصاد یک شهر و هم‌چنین اقتصاد هنر و معیشت هنرمندان تاثیر می‌گذارد، گفت: اکسپوهای هنری ممکن است با جذب توریست و ایجاد بستر مناسبی بین دانشگاه، هنرمندان و متولیان صنعت گردشگری باعث توسعه صنعت گردشگری یک شهر نیز شوند.

وی با اشاره به بحث عرضه و تقاضا در اقتصاد، اظهار کرد: با افزایش تعداد آثار هنری، تقاضا برای خرید این آثار بیشتر خواهد شد و این امر باعث تشویق هنرمندان برای رو آوردن به هنر و شناخت بیشتر مردم نسبت به آثار هنری نیز می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌ها و اکسپوهای هنری بستری برای شناخت آثار هنری نیز هستند و با ایجاد تقاضای بیشتر برای خلق آثار هنری، باعث افزایش خرید آثار هنری می‌شود.

قائم مقام معاون فرهنگی شهرداری تبریز با بیان این‌که “اکسپو” به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی در دنیا مطرح است و به کار بردن این عنوان در نمایشگاه آثار هنری تبریز به بهانه سوق یافتن به سمت بزرگترین رویداد نمایشگاهی دنیا است، گفت: این امر در راستای برندسازی شهر تبریز موثر است، چراکه برگزاری اکسپو در شهرهای برند و معروف دنیا یک امر ضروری است.

وی ادامه داد: تقویم زمانی منظم (یکساله، دوساله و …) برای برگزاری اکسپوی هنری بسیار مهم است که تاکنون رعایت شده و امیدواریم تا به همین منوال ادامه یابد.

وی با تاکید بر وجود اسپانسر در برگزاری اکسپو و عدم تحمیل هزینه‌ها بر هنرمندان، گفت: شهرداری تبریز، تبلیغات این رویداد بزرگ را برعهده دارد، چراکه در بلند مدت هرچقدر در مسیربرگزاری اکسپو درست هزینه شود منافع آن به شهر برمی‌گردد.

برادران با اشاره به حمایت شهرداری تبریز از هنرمندان، بیان کرد: حمایت‌های شهرداری از هنرمندان کم نیست به طوریکه در تاسیس موزه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و اماکن عرضه آثار هنری همواره اقداماتی را انجام داده و حتی یک طبقه مقبره الشعرای تبریز را نیز در اختیار استاد احد حسینی برای تاسیس موزه قرار داده است اما شهرداری باید تسهیلات و امکاناتی را نیز در اختیار هنرمندان قرار دهد و بر اساس توانایی مالی خود، تعدادی از آثار هنری را خریداری کند همان طوری که در ادوار گذشته اکسپوی هنری نیز تعدادی از اثار هنری را خریداری کرده بود.

وی ادامه داد: در کمیسیون هنری نیز پیشنهاد کردیم تا به جای جوایز نقدی در جشنواره‌ها، آثار هنری نفیس تقدیم برگزیده‌ها شود و بر این اساس، در شورای برگزاری جشنواره زنده نامان که پایان سالجاری در تبریز برگزار می‌شود نیز پیشنهاد داده‌ایم تا از آثار هنری برای تقدیم به زنده نامان آذربایجان استفاده شود.

وی در خصوص بازارهای هنری در تبریز، افزود: شهرداری تبریز در گذشته بازار صنایع دستی به نام امیریه را ایجاد کرد و با قیمت ناچیز در اختیار هنرمندان قرار داد اما هنرمندان نتوانستند این بازار را بچرخانند و در نهایت تعطیل شد.

مدیر پروژه برندسازی شهر تبریز با اشاره به وجود هفته بازارها، جمعه بازارها و شب بازارهای هنری در دنیا، گفت: جلسه‌ای با حضور معاون فرهنگی شهرداری تبریز و سازمان میادین تبریز برگزار شده و پیگیر هستیم تا اماکنی را برای تاسیس بازار هنری دائمی در شهر اختصاص دهیم تا در مسیرها و خیابان‌ها، نمایشگاه‌ها و بازارهایی برای تقویت هنر ایجاد شود.

وی افزود: ایستگاه‌های مترو نیز جزو اولویت‌های واگذاری به بخش هنر هستند که این پیشنهاد نیز به سازمان قطار شهری تبریز و حومه داده شده است.

وی در خصوص اکسپوی هنری تبریز گفت: این رویداد گامی در راستای اقتصاد هنر و کمک به معرفی شهر و ایجاد اشتغال پایدار برای افراد سودمند خواهد بود و امیدواریم تداوم داشته باشد.

چهارمین دوره فروش آثار هنری(آرت اکسپو تبریز) از ۲۴ تا ۲۸ بهمن ماه در محل هتل لاله پارک برگزار شده و ۲۳۱ اثر هنری در قالب این نمایشگاه در معرض فروش قرار می‌گیرد.