برپایی «نمایشگاه فروش آثار نقاشی تبریز» از نگاه هنرمندان

برپایی نمایشگاه‌های فروش آثار هنری در سطح جهان امری رایج بوده و به واسطه‌ی آن، هنرمندان آثار هنری خود را در معرض دید عموم قرار داده و با رغبت و انگیزه‌ی بیشتری در مسیر هنر گام برمی‌دارند، این گونه نمایشگاه در برخی از شهرهای ایران نیز برگزار شده و نتایج بسیار مثبتی نیز در پی داشته است .

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، اولین استارت برای برپایی «نمایشگاه‌ فروش آثار هنری» در تبریز در ۲۳ شهریور سال‌جاری با «برپایی نمایشگاه فروش آثار نقاشی» زده می‌شود و نقاشان تبریزی آثار و توانمندی‌های خود را طی آن به نمایش می‌گذارند .

آرت اکسپو، یک حرکت لازم و ضروری برای تبریز است
جواد نوبهار، استاد نقاشی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز خرسندی از برپای نمایشگاه فروش آثار نقاشی در تبریز، اظهار کرد: زحمات فراوانی کشیده شد تا نمایشگاه فروش آثار نقاشی برای اولین بار در تبریز برپا ‌شود، این رویداد هنری را در شهر به فال نیک گرفته و یک حرکت لازم و ضروری برای تبریز می دانیم .

وی ادامه داد: با وجود پتانسیل فراوان و همچنین هنرمندان توانا در این خطه، تاکنون در برگزاری نمایشگاه فروش آثار هنری، عقب افتاده‌ایم و این حرکت برای شهر تبریز که دارای هنرمندان توانا و همچنین سابقه‌ی فرهنگی غنی است، بسیار ضروری بود .

وی اضافه کرد: برپایی این نمایشگاه در وهله‌ی اول در فضای فرهنگی و هنری و سپس در روند فعالیت هنرمندان می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد؛ این حرکت مسیر حرکت هنرمندان را هموار می‌کند تا بتوانند با انگیزه‌ی بیشتری اقدام به تولید آثار هنری کنند .

نوبهار با تاکید بر اینکه آثار نقاشی همواره با خود ارزش افزوده دارند، اضافه کرد: آرت اکسپوی تبریز در نحوه‌ی کیفیت زندگی هنرمندان نیز تاثیر داشته و موجب تقویت اقتصاد هنر می‍ود .

وی بیان کرد: امید است که این نمایشگاه درحد مطلوب برپا شده و تعاملات بین مردم و هنرمندان نیز بیشتر شود؛ از سازمان‌های خصوصی و دولتی نیز تقاضا داریم که از این رویداد فرهنگی بزرگ حمایت کرده و با شناخت از آثار هنری از بعد اقتصادی نیز به مسئله هنر نگاه کنند .

وی با بیان اینکه آثار هنری با خود ارزش افزوده به همراه دارند، خاطرنشان کرد: باید آحاد جامعه با هنر و آثار هنری عجین شده و این آثار را به محیط خانه‌ی خود بکشانند؛ چرا که علاوه بر سود اقتصادی، در حمایت از فرهنگ و هنر نیز قدم مثبتی بوده و موجب رغبت هنرمندان برای ادامه مسیر می‌شود .

مسئولان از نمایشگاه فروش آثار هنری تبریز حمایت کنند
کریم زینتی، استاد برجسته گرافیک تبریز نیز در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اهمیت برپایی آرت اکسپوی تبریز، اظهار کرد: جای چنین رویدادی در شهر تبریز کاملا خالی بود و سال ها قبل باید نسبت به برپایی آن اقدام می‌شد، چرا که در این شرایط هنرمندان می‌توانند آثار هنری خود را عرضه کنند .

وی با تاکید بر اهمیت برپایی نمایشگاه فروش آثار نقاشی در تبریز، اضافه کرد: بدون وجود چنین نمایشگاهی، هنرمندان ما نمی‌توانند آثار هنری خود را عرضه کرده و در معرض دید عموم قرار دهند؛ برپایی آرت اکسپوی تبریز در سال‌جاری رویداد بسیار مثبتی بوده و امیدواریم آنگونه که شایسته است از این رویداد فرهنگی استقبال شود.

وی با بیان اینکه مسئولان از نمایشگاه فروش آثار هنری تبریز حمایت کنند، بیان کرد: هنرمندان ما در قابل تولید آثار هنری خود نمی‌توانند معیشت خود را بگذرانند، اگر ارت اکسپوی تبریز در سطح مناسب برگزار شده و حتی به عرصه های بین‌المللی کشیده شود در اقتصاد هنر و معیشت هنرمندان می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

زینتی با اشاره به میزبانی تبریز ۲۰۱۸ بیان کرد: نمایشگاه آثار هنری پتانسیل بالایی در جذب گردشگران داشته و با توجه به اینکه اکثر گردشگرانی که به ایران می‌آیند، هدفشان گردشگری فرهنگی است، از این رو آثار هنری می‌تواند نقش خوبی در فرآیند جذب گردشگر داشته باشد .

وی اضافه کرد: امید است که سرمایه‌داران و کولکسیونرها همت کرده و آثار هنری هنرمندان را از نمایشگاه فروش آثار نقاشی تبریز خریداری کنند، چرا که تابلوهای نقاشی همواره ارزش افزوده به همراه خواهد داشت .

وی با مقایسه تابلوهای نقاشی و دیگر اشیای تزئینی که مردم در خانه‌هایشان دارند، افزود: یک تابلوی نقاشی در گذر زمان نیز ارزش افزوده بالایی را داشته و در حقیقت علاوه بر جنبه ی اقتصادی، نمودی از هنر و فرهنگ ما بوده و اثری از هنرمند شهرمان است .

نمایشگاه فروش آثار نقاشی، فرصتی طلایی برای شهر تبریز است
نقاش برجسته‌ی تبریزی نیز با تاکید بر اینکه برپایی نمایشگاه فروش آثار نقاشی، فرصتی طلایی برای شهر تبریز و جامعه‌ی فرهنگی و هنری است، متذکر شد: از مسئولان بخش‌های دولتی و خصوصی خواستاریم که در برگزاری باشکوه‌تر این آرت اکسپو همکاری کرده و همچنین با خرید از آثار هنرمندان، در تداوم این جریان فرهنگی قدم بردارند .

حمید نامدار با بیان اینکه هنر جزو لاینفک زندگی بشری بوده است، بیان کرد: یک اثر هنری در قالب تابلوی نقاشی، به فرهنگ عمومی خانواده، تعمیق درک جوانان و لذت بردن از زیبایی‌های آن و در رشد درک بصری افراد، تاثیر بسزایی داشته و همچنین در رشد ارتباطات و در تبادل فکری و تجسمی نیز تاثیر بسرایی دارد .

وی افزود: وجود یک تابلو نقاشی در خانه یا محیط کار، اول از همه درک حمایتی‌ ما را از هنرمندان نشان داده و سپس به رشد شعور فرهنگی و انعکاس آن منجر می‌شود و همچنین از دید حرفه‌ای نیز هنر نقاشی یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده بوده و سود خوبی را به همراه خود دارد .

جای‌ هنر نقاشی در پروژه‌های معماری خالی است !
یک مهندس معمار با تاکید بر اینکه هنر نقاشی خلاصه شده‌ روح و زمان و هموارکننده‌ مسیر خلاقیت در معماری است، گفت: در دنیا اکثریت معماران خلاق، معماری و نقاشی را دو عنصر عجین ‎ شده باهم می‌دانند، اما در جامعه‌ی ما حتی در پروژه‌های معماری از نقاشی به عنوان نقش زیبا کننده و به اصطلاح دکوراتیو آن استفاده نمی‌شود !

یک مهندس معمار نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه نمایشگاه و اکسپو بهترین روش برای رسیدن به چندین هدف در فعالیت‌های هنری هستند، اظهار کرد: هر دستاوردی نیاز به معرفی، نمایش و به خاطرسپاری در بین اقشار مختلف مردم دارد و برای اینکه استمرار داشته باشد باید وارد دنیای اقتصاد شود که این موضوع نیز در نتیجه‌ی فروش حاصل می‌شود .

سمیرا برهانی با اشاره به برپایی آرت اکسپوی تبریز و با طرح این سوال که چرا تا به امروز اکسپویی در این سطح در کلانشهر تبریز برپا نشده است؟ خاطرنشان کرد: با توجه به استانداردهای جهانی، این واقعیت تلخ، قابل توجیه نبوده و امروز اگر هنر نقاشی در شهر تبریز به مقام و جایگاه واقعی خود نرسیده به این دلیل است که شهر ما نتوانسته این هنر را به علاقه و خواست عموم جامعه تبدیل کند .

وی با مقایسه‌ی وضعیت اقتصاد هنر در کشورهای مختلف، تاکید کرد: در کشورهای همسایه، اقتصاد هنر نقاشی در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به جامعه‌ی ما قرار داشته و متاسفانه باید پذیرفت که چالش‌های فرهنگی و هنری در این جوامع فعال بوده و جایگاه ویژه‌ای برای خود باز کرده‌اند .

این مهندس معمار با اشاره به رابطه‌ی تنگاتنگ معماری با هنر نقاشی، ادامه داد: در استفاده از هنر نقاشی در پژوه‌های شهری، توجیه کارفرما به دلیل عدم اطلاع وی از ارزش هنر نقاشی، در اکثر از اوقات کاری سخت بوده و همین موضوع ضرورت برپایی نمایشگاه فروش آثار نقاشی در شهر تبریز را می‌نمایاند .

وی یادآور شد: امروزه در دنیا، هنر نقاشی علاوه بر داشتن ارزش‌های فرهنگی و هنری، به عنوان سرمایه‌ای اقتصادی نیز مطرح بوده که ارزش افزوده بالایی دارد و در حقیقت ثروتمند واقعی کسی هست که سرمایه معنوی و مادی را در کنار هم داشته باشد و هنر نقاشی این ظرفیت را دارد .

برهانی ادامه داد: امید است شهر تبریز الگویی برای سایر شهرها بوده و به جایگاهی برسد که درکنار سرمایه‌گذاری بر روی سکه، ارز و … بر روی هنر و فرهنگ نیز سرمایه‌گذاری کند، چرا که فرهنگ و هنر از نشانه‌های تمدن و رسیده‌بودن جامعه است .

وی با تاکید بر ارج نهادن بر فرهنگ و هنر، اظهار کرد: تبریز شهری است که مردم آن به تماشای تئاتر می‌رود، شعر را ارج می‌نهند، موسیقی را پاس می‌دارند و در خانه‌هایشان در هر شرایط مالی، یک تابلوی نقاشی دارند، مردم تبریز نقاشی را می‌شناسند و آثار نقاشی می‌خرند، از این رو دور از ذهن نیست همانگونه که تبریز را امروز “شهر بی‌گدا” می‌نامند، روزی همین شهر را “شهر فرهیخته و هنردوست” بنامند!

شایان ذکر است، نمایشگاه فروش آثار نقاشی-آرت اکسپوی تبریز در ۲۳ شهریور ماه به همراه کارگاه‌های آموزشی، در هتل کایای تبریز برپا می‌شود و ۸۰ اثر از ۴۸ نقاش در نمایشگاه فروش آثار نقاشی- آرت اکسپوی حضور خواهد داشت .

براساس این گزارش، کارگاه تخصصی لیلی گلستانی با عنوان «نشستی در مورد هنرهای تجسمی» ۲۳ شهریورماه سال‌جاری از ساعت ۱۳ الی ۱۵ و کارگاه تخصصی دکتر محمدرضا مریدی نیز با عنوان «بیم و امید در بازار هنر:بررسی رویدادها و روندها در بازار هنر ایران»، ۲۴ شهریور ماه سال‌جاری از ساعت ۱۰ الی ۱۳، و ۱۴:۳۰ الی ۱۷:۳۰ و همچنین کارگاه تخصصی ایمان افسریان با عنوان «چهار سنت پدیداری تصویر»، ۲۵ شهریورماه از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۴:۳۰ الی ۱۷:۳۰ در کنار نمایشگاه فروش آثار نقاشی در طبقه سوم مجتمع لاله پارک تبریز برگزار می‌شود.