معیشت هنرمندان در حد آبرومندانه‌ای تامین شود

یک استاد عکاسی با بیان این‌که باید معیشت هنرمندان در حد آبرومندانه‌ای تامین شود، افزود: آثار هنرمندان باید در معرض دید مردم قرار گرفته و توسط مردم خریداری شود تا هنرمند نیز در رابطه با خلق آثار هنری دغدغه‌ی مالی نداشته باشد. این موضوع باعث می‌شود تا مجموعه آثار هنرمندان جامعه ای پیشرفته، پویا، هنری و آبرومند را به ارمغان بیاورد.

جواد بهمنش راد در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی در این رابطه اظهار کرد: آثار هنری باید توسط مردم، دستگاه‌ها و همچنین موزه‌های آثار هنری عرضه شده و جایگاه هنر و آثار هنری را در جامعه برجسته کند، در این شرایط مردم نیز با آثار هنری و جایگاه آن آشنا شده و شناخت بیشتری نسبت به هنر پیدا می کنند.

وی با بیان این‌که معرفی آثار هنری توسعه‌ی فرهنگ و زیبایی شناسی را در پی دارد، خاطرنشان کرد: دیده شدن آثار هنری تاثیر بسیار در اقتصاد هنر دارد و موجبات توسعه‌ی آن را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: هنرمند برای تولید آثار هنری خود وقت و هزینه می گذارد، اگر انتظار داشته باشیم که هنرمند به صورت پاره وقت و محدود اقدام به خلق آثار هنری کند، یقینا پیشرفتی در این راستا حاصل نخواهد شد.

این داور مسابقات عکاسی بیان کرد: هنرمند باید زندگی، وقت و اهدافش را در مسیر بهبود و پیشرفت کارش قرار دهد و در این رابطه نیز حداقل تامین مالی آبرومندان برای یک هنرمند واجب بوده و شایسته یک هنرمند نیست مشغول به کاری شود که با فرهنگ، روحیه و جایگاهش سازگاری ندارد.

وی با تاکید بر این‌که باید بر توسعه‌ی اقتصاد هنر اهتمام کرده و بطور جدی در این رابطه فرهنگ‌سازی کنیم، گفت: حمایت همه جانبه از آثار هنری در این رابطه ضروری بوده و مردم، اندیشمندان، دلسوزان و خود هنرمندان باید دست به دست هم داده و ارزش آثار هنری را در جامعه بازگو کنند.

وی با تاکید بر این‌که در جامعه‌ی ایرانی دلایل عدیده‌ی “اقتصادی، فرهنگی و…” منجر شده که مردم بهای زیادی آثار هنری ندهند، افزود: میانگین کتابخانی در جامعه‌ی ما متوسط رو به پایین بوده و کسی که کتاب نمی خواند و علاقه ای به مسایل فرهنگی، تاریخی و… ندارد طبیعتا ارزشی هم برای آثار هنری قایل نمی‌شود.

بهمنش با اشاره به برگزاری سومین دوره‌ی نمایشگاه فروش آثار هنری در تبریز در آبان ماه، اظهار کرد: این قضیه باید سال ها پیش در تبریز کلید می‌خورد، چرا که تبریز قطب فرهنگی بوده و از گذشته در این رابطه باید پیشقدم می‌شد. اما اکنون که این حرکت ها که شروع شده گام مبارکی است و باید در تمامی شهرهای ایران این موضوع توسعه یابد.

وی برپایی اکسپوی آثار هنری را قدم بسیار مثبتی دانست و افزود: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی کار بسیار زیبایی بوده و امیداواری هنرمندان را در پی دارد.

جواد بهمنش از جمله عکاسان تبریزی است که به مدت ۵۳ سال بطور جدی در این حوزه فعالیت کرده و در مجامع علمی و فرهنگی اقدام به آموزش عکاسی کرده است. وی داور بسیاری از مسابقات عکاسی سراسری و استانی نیز بوده است.

گفتنی است، سومین دوره آرت اکسپوی تبریز (فروش آثار هنری) توسط موسسه شمس تبریزی و با مشارکت مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک، شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در رشته‌های “نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس” از ۲۴ الی ۲۸ آبان ماه سال‌جاری در هتل کایا لاله پارک برگزار می‌شود.