بزرگترین اقتصادهای دنیا بر پایه‌ «هنر» می‌چرخد

هنرمند مجسمه‌ساز تبریزی با تاکید بر این‌که بزرگترین اقتصادهای دنیا بر پایه‌ هنر می‌چرخد، گفت: گردش مالی حراجی‌های بزرگی چون “کریستیز” در هیچ اقتصاد دیگری وجود ندارد و سرمایه‌داران بزرگ و شناخته شده‌ی دنیا نیز که در خرید و فروش‌های کلان اقتصادی نقش دارند، سرمایه‌گذاری اصلی‌شان بر روی آثار هنری است.

بهرام آشفته در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی با اشاره به تشریح موضوع هنر و اقتصاد هنر در کتاب “کوسه شکم پر” به نویسندگی “تامپسون” خاطرنشان کرد: اقتصاد هنر می‌تواند به کشور ما نیز کشیده شود البته در کشور نیز تا حدودی بر روی این مسئله کارهایی انجام شده و حراجی‌هایی در این رابطه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سخن یکی از واسطه‌گران هنری بزرگ و شناخته شده‌ی دنیا مبنی بر اهمیت خرید و فروش آثار هنری و سودآوری این حوزه، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری و حمایت از هنرمندان و حتی هنرمند نوپایی که می‌تواند آینده‌ی خوبی داشته باشد، بازخورد عظیم اقتصادی به همراه خواهد داشت.

این هنرمند مجسمه‌ساز تبریزی در ادامه گفت: در کشور ما نیز چند سالی است که حراج بزرگی ملی تهران فعالیت کرده و منشا اتفاقات خوبی شده است؛ در کنار آن نیز چندین حراجی کوچک با سیاست سرمایه گذاری و شناخت هنرمندانی که آینده خوبی دارند ارتباط برقرار کرده و آثارشان را شاید ده‌ها برابر قیمت خریداری شده به فروش می‌رسانند.

وی درمورد فعالیت‌های حراجی‌های هنری خاطرنشان کرد: اینان پی بردند که هر قدرهم مشکلات اقتصادی کشور پیچیده و عمیق باشد، سرمایه گذاری بر روی هنر سود اقتصادی کلانی داشته به همین جهت سرمایه‌گذاران بزرگ بر روی هنر سرمایه‌گذاری می‌کنند اما متاسفانه این کار در کشور ما به تازگی در حال رواج بوده و پیشنهاد می‌کنیم کسانی که توانمند بوده و ذوق هنری دارند، برای حمایت از هنرمندان و همچنین سودآوری کلان به این حوزه ورود کنند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصاد هنر در تبریز نیز یادآور شد: طی یک الی دو سال اخیر در تبریز نیز اکسپوی هنری برگزار می شود که حرکتی امیدوار کننده است. متاسفانه ما با فقر فرهنگی روبه رو هستیم و توسعه‌ی اقتصاد هنر و فروش آثار هنری فرهنگ‌سازی عظیمی را به ویژه در خطه آذربایجان و تبریز لازم دارد.

آشفته تاکید کرد: موسسه شمس تبریزی در سال‌های اخیر قدم‌های مثبتی در این رابطه برداشته و ان‌شاءلله این فرهنگ سازی، حمایتی همه جانبه از این موسسه را منجر شود و به تبع آن شاهد رویدادهای بزرگ هنری در شهر تبریز باشیم.

وی با بیان این‌که ۹۵ درصد مشتریانم از تهران و یا خارج کشور هستند، افزود: ۴ الی ۵ درصد مشتریانم آذربایجانی هستند. البته این میزان بد نیست چرا که باید ابتدا فرهنگ‌سازی کرده و سپس انتظار نتیجه داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که هنرمندان بسیاری هستند که توانمند بوده اما چون ارتباط و فعالیتی خارج از شهر تبریز نداشتند مجبور به فعالیت در حرفه‌ای دیگر شده‌اند، افزود: هنرمندانی هم وجود دارند که خلاقیت هنری و ارتباطات گسترده‌ای داشته و کارهای خاصی خلق می‌کنند، این هنرمندان در عرصه بین‌المللی شناخته شد‌ه‌اند و دیگر برای فروش آثار خود نگرانی ندارند، چون مشتریان خودشان کارهای هنرمند را پیگیری و خریداری می‌کنند.

این هنرمند مجسمه‌ساز تبریزی برگزاری سومین اکسپوی آثار هنری در تبریز را حرکت خوبی در راستا توسعه اقتصاد هنر دانست و افزود: اگر این رویداد به خوبی مدیریت، برنامه ریزی و حمایت شود، می‌توان تبریز را از یک شهر صنعتی به یک شهر هنری تبدیل کرد. چرا که شهر تبریز هنرمندان بسیاری دارد که برخی از آنان در اروپا برای خود اسم و رسم دارند.

وی با بیان این‌که شهر تبریز گردش صنعتی خوبی دارد اما این قابلیت را هم دارد که با برگزاری رویدادهایی نظیر اکسپوی آثار هنری، در رابطه با اقتصاد هنر فرهنگ سازی کند، گفت: از سوی دیگر می‌توان حراجی ها را هم در تبریز برگزار کرد که اولین قدم آن نیز برگزاری نمایشگاه‌هاست.

گفتنی است، سومین دوره آرت اکسپوی تبریز (فروش آثار هنری) توسط موسسه شمس تبریزی و با مشارکت مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک، شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در رشته‌های “نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس” از ۲۴ الی ۲۸ آبان ماه سال‌جاری در هتل کایا لاله پارک برگزار می‌شود.