اکسپوهای هنری سبب تقویت سواد بصری مردم می شوند

نماینده دوره چهارم آرت اکسپو تبریز در تهران و سایر استانها و مدیر استودیو هنری سایان : اکسپوهای هنری یا نمایشگاه های فروش آثار هنری سبب تقویت سواد بصری مردم، معرفی و حمایت از هنرمندان فعال و کمک به رونق اقتصاد هنر می شود.

پیمان علیزاده اسکویی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تبریز یکی از شهرهای بزرگ کشور و دارای بستری هنری از گذشته تا به امروز بوده و هنرمندان مطرحی را در سطح کشور تربیت کرده است.

وی با اشاره به ضعف معیشتی به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های هنرمندان، گفت: اشتغال به فعالیت‌های هنری برای امرار معاش کافی نبوده و اغلب هنرمندان هنرهای تجسمی با مشکلات مالی مواجه هستند.

این هنرمند تبریزی افزود: تنها راه بهبود وضعیت اقتصادی هنر ورود آن به زندگی مردم بوده و هدف از برگزاری اکسپوی تبریز نیز برقراری ارتباط با مخاطب خاص و عام و آشتی دادن مردم با هنر است که این موضوع مشکلات اقتصادی هنرمندان را تا حدودی رفع می کند.

علیزاده با اشاره به تاثیرات فرهنگی و هنری برگزاری نمایشگاه فروش آثار هنری در تبریز، بیان کرد: فرهنگ سازی در جامعه و تشویق و ترغیب مخاطب برای خرید آثار هنری یکی از راه های رونق دادن به اقتصاد هنر بوده و تقویت سواد بصری مردم از اهداف دیگر برگزاری این نمایشگاه است؛ چرا که سواد بصری مردم تنها با رواج دادن آثار هنری مطلوب در جامعه بهبود می یابد.

وی با اشاره به چهارمین دوره اکسپوی تبریز، اظهار کرد: اکسپو تبریز در سه دوره گذشته به صورت انحصاری در آذربایجان شرقی برگزار می‌شد و تنها هنرمندان مقیم این استان می توانستند در آن شرکت کنند.

این فعال هنری افزود: چهارمین دوره از این اکسپو به صورت ملی برگزار شده و هدف از آن ایجاد فضایی نو و مطلوب جهت بهبود اقتصاد فروش و رونق بخشی به آثار هنرمندان کشور است.

وی با بیان این‌که برگزاری این نمایشگاه به صورت ملی فرصتی برای هنرمندان سایر استان ها است، گفت: گسترش این نمایشگاه به صورت ملی سبب ایجاد تعامل و ارتباط بین هنرمندان در سطح ملی شده و با ورود این هنرمندان به اکسپو تبریز، رونق آن بیشتر می‌شود؛ همچنین این موضوع سبب می شود تا تنها تهران به عنوان قطب فعالیت ملی مطرح نشده و شهرستان‌ها نیز بتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.

علیزاده با بیان این‌که مسئولیت برگزاری چهارمین دوره از آرت اکسپوی تبریز بر عهده موسسه شمس تبریزی است، اظهار کرد: استودیو سایان به عنوان نماینده آرت اکسپو تبریز در تهران و سایر استان ها از طرف برگزار کننده چهارمین دوره آرت اکسپو تبریز انتخاب شده و این استودیو وظیفه برقراری ارتباط با گالری داران تهران و سایر شهرستان ها، برقراری ارتباط با هنرمندان مطرح کشور و شناسایی هنرمندان جوان و با استعداد و همچنین ارزیابی و انتخاب آثار هنرمندان را برعهده دارد.

وی با اشاره به آثار ارسال شده از سوی هنرمندان، بیان کرد: در پی فراخوان منتشر شده توسط دبیرخانه آرت اکسپو تبریز، بیش از ۳۱۲ اثر از هنرمندان تهران و سایر استان ها از طریق راه های ارتباطی به استودیو سایان ارسال شده و بعد از ارزیابی ۹۰ اثر انتخاب و در سایت اکسپو ثبت شده است.

علیزاده با اشاره به هنرمندان حاضر در چهارمین دوره اکسپوی تبریز، گفت: اساتید بزرگی همچون زنده یاد جعفر روحبخش، احمد وکیلی، همایون سلیمی، ابراهیم حقیقی، یعقوب عمامه پیچ، حبیب توحیدی، محمدرضا فیروزه ای، رضوان صادقزاده، جواد نوبهار، بابک گرمچی، قدرت اله عاقلی، آرمان یعقوب پور، ناصر آراسته، حسین نوروزی، مصطفی اسداللهی، علی گلباز، رضا افسری، مهرداد ختایی، مینا غازیانی، نگین روحبخش،  مهرناز کوکبی، رامین مهدی نژاد، شهلا آرمین، پرویز حیدرزاده، مهوش جورابچی، علی ترقی جاه، مریم عاشوری، لیلا میری، حسین اردلانی و غیره در این دوره حضور دارند.

وی با اشاره به نحوه دریافت آثار منتخب از هنرمندان، بیان کرد: آثار منتخب در تیر ماه سال جاری طی اطلاع رسانی قبلی در گالری مژده و با همکاری خانم مژده طباطبایی – مدیر گالری مژده جمع آوری و به محل برگزاری اکسپو در تبریز انتقال داده شد.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر عکاسی از این آثار در حال انجام بوده و کاتالوگ آن ها در اواخر شهریور ماه چاپ و در اختیار هنرمندان قرار داده می شود.

گفتنی است؛ پیمان علیزاده اسکویی دارای مدرک دکترای تخصصی فلسفه هنر، مدرس دانشگاه، نقاش، طراح گرافیک، و فعال هنری تبریز بوده و مدیریت استودیو سایان را بر عهده دارد