اکسپوی تبریز، آغاز یک حرکت خوب در جامعه است

یک هنرمند پیشکسوت با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه آثار هنری در روند فروش آثار هنرمندان، گفت: برگزاری اکسپوی تبریز حرکت خوبی بوده و شایسته قدردانی است.

ابراهیم مقبلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت و تاثیر فروش آثار هنری در زندگی و معیشت هنرمندان، اظهار کرد: نمی‌توان نقش اقتصاد را در زندگی هنرمندان انکار کرد و چنانچه در سایر فعالیت‌های علمی یا ورزشی نیز این نقش غیرقابل انکار بوده، هنر نیز از این مقوله مستثنی نیست.

وی در این رابطه گفت: هر چند در فعالیت‌های هنری خود، معتقد بوده‌ام که هنر نباید در خدمت اقتصاد باشد و جایگاه خود را فدای اقتصاد کند، اما اگر معیشت هنرمندان تامین نشود، به یقین تعداد هنرمندان حرفه‌ای نیز کاهش خواهد یافت، از این رو بحث اقتصادی یکی از لازمه‌های فعالیت حرفه‌ای در هر رشته‌ای است.

استاد مقبلی در خصوص وضعیت فروش آثار هنری در تبریز نیز افزود: معتقدم وضعیت هنر در تبریز در سطح مطلوبی نبوده و در مقایسه با تهران نیز در حوزه فروش آثار هنری فعالیت‌های بسیار کمی دارد. اگر بخواهیم هنر جایگاه واقعی خود را در تبریز به عنوان یک شهر صاحب سبک و دارای پیشینه درخشان به دست آورد باید بسیار جدی‌تر به بحث اقتصاد هنر بپردازیم، البته اقتصادی که به هنر واقعی بها می‌دهد.

وی در این خصوص ادامه داد: این موضوع نیز نیازمند فرهنگ سازی و تعریف هنر به عنوان عنصر ضروری در فرهنگ جامعه است.

وی با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه آثار هنری در روند فروش آثار هنرمندان، بیان کرد: برگزاری اکسپوی تبریز حرکت خوبی است و جای قدردانی دارد، البته معتقدم جای پیشرفت بسیاری در این رابطه وجود داشته و به مرور باید حرفه‌ای‎تر و گسترده‌تر در این خصوص عمل شود.

وی با تاکید بر این‌که بحث حمایت‌های مالی، اسپانسرینگ و بازاریابی نیز باید در اکسپوی تبریز تقویت شود، تاکید کرد: اکسپوی تبریز می‌تواند به تدریج و با فرهنگ سازی بهتر و بیشتر در آینده موفق عمل کند.

تبریز، شهری صاحب سبک در رشته نقاشی است

استاد مقبلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت هنر نقاشی و طراحی در تبریز اظهار کرد: تبریز شهری صاحب سبک و دارای سابقه درخشان در رشته نقاشی بوده و امید است این جایگاه در آینده نیز حفظ شده و بهتر از گذشته رشد کند؛ همچنین وجود جوانان مستعد و علاقه مند فراوان در این شهر می‌تواند این جایگاه را تضمین کند، به شرطی که حمایت کافی از هنرمندان وجود داشته و با فرهنگ سازی مناسب جایگاه هنر واقعی در جامعه تعریف شود.

بر اساس این گزارش، چهارمین دوره فروش آثار هنری ( آرت اکسپو تبریز) بصورت ملی و با حضور هنرمندان مطرح و بنام از. سراسر کشور در رشته های نقاشی، عکس، حجم، نقاشی خط و خوشنویسی از ۱۱ لغایت ۱۳ آذر ماه ۹۸ در هتل لاله پارک تبریز برگزار می شود.

بیوگرافی استاد ابراهیم مقبلی

استاد ابراهیم مقبلی حدود شصت و پنج سال است که در رشته نقاشی و طراحی فعالیت می‌کند، او در نمایشگاه های داخلی و خارجی متعددی حضور داشته و بیش از ۳۰ نمایشگاه انفرادی داخلی و خارجی در مراکزی مانند کاخ سعدآباد، تالار قند ریز تهران، سالن استاد یاسمی تبریز،مرکز جهانی هنر سیته پاریس و فرهنگستان هنر ایران برگزار کرده است.

همچنین بیش از پنجاه نمایشگاه جمعی در مراکزی مانند موزه هنرهای معاصر، فرهنگسرای نیاوران، مجموعه آزادی، نمایشگاه بین المللی تهران، فرهنگسرای صبا، فرهنگسرای بهمن، نمایشگاه ایران و آلمان، تالار وحدت، نمایشگاه آسیایی و اروپایی آنکارا، رویال کالج لندن، باکو، ترابزون، موزه امام علی(ع)، فرهنگسرای ۲۹ بهمن تبریز و… برگزار کرده است.

استاد مقبلی اولین نمایشگاه نقاشی دربابا باغی تبریز(مرکز نگهداری جذامیان) را در کارنامه هنری خود داشته و همچنین بیش از ۵۵ سال سابقه تدریس در هنرستان میرک، هنرستان کوثر، دانشسرای هنر، سینمای جوان، خانه فرهنگ، آموزشگاه شخصی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دارد.

وی در ۱۲ دوره مسابقات نقاشی و مجسمه سازی سراسری جوانان و داوری اولین و دومین دوره سمپوزیوم ملی مجسمه تبریز ۱۳۹۳و۱۳۹۴ به عنوان داور حضور داشته و به عنوان کارشناس هنرهای تجسمی استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به مدت ۱۰ سال و عضو هیات موسس انجمن هنرهای تجسمی استان سالهای ۱۳۷۳و ۱۳۹۶ بوده است.

احراز مقام اول و برنده جایزه مسابقه سراسری پوسترسازی تهران سال ۱۳۵۳، احراز مقام اول مسابقات نقاشان تبریز ۱۳۵۴، برنده مسابقات آثار موضوعی نقاشان ایران موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۶۲، کسب دو عنوان تقدیرنامه از سوی مقام وزارت وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنده جایزه مسابقات سراسری گرافیک تهران ۱۳۶۶، احراز مقام اول وبرنده جایزه مسابقات تهیه تمبر ۱۳۶۹، دریافت تقدیر نامه از وزیر فرهنگ ترکیه در نمایشگاه آسیایی-اروپایی آنکارا به عنوان نماینده هنر ایران در بینال آسیایی و اروپایی ۱۹۸۶، برنده لوح افتخار و تندیس قلم موی طلایی و جایزه ویژه در چهارمین نمایشگاه دوسالانه نقاشی ایران ۱۳۷۶، دریافت لوح تقدیر و تندیس از سوی وزارت وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پیشکسوت نمونه کشوری ۱۳۸۱ از جمله عناوین و مقام‌هایی است که استاد مقبلی طی فعالیت‌های چندین و چند ساله خود کسب کرده است.

همچنین کسب عنوان پیشکسوت برگزیده ملی از سوی مقام ریاست جمهوری وقت و دریافت تندیس و جایزه ویژه سال ۱۳۸۱، دریافت لوح تقدیر یادمان خدمت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان پیشکسوت نمونه کشوری ۱۳۸۱، کسب عنوان اموزشگاه برتر منتخب از بین ۲۰۵۰ اموزشگاه فعال در دومین جشنواره اموزشگاه های آزاد هنری سراسر کشور و دریافت جایزه و تندیس و تقدیر نامه از مقام سرپرست دفتر توسعه اموزش های هنری ایران۱۳۸۶، کسب بالاترین امتیاز در سطح کشور و اعزام به مرکز هنری جهانی سیته در پاریس از طرف موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۹۱، دریافت نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) در رشته نقاشی از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور ۱۳۹۴، انتخاب به عنوان بازنشسته برگزیده ملی در محور فرهنگی و هنری و دریافت تقدیرنامه و جایزه ویژه از سوی سازمان بازنشستگی کشوری ۱۳۹۷، تجلیل و نکوداشت از طرف فرهنگستان هنر ایران برای شصت سال فعا لیت هنری۱۳۹۷ از دیگر عناوین و مقام‌هایی است که استاد مقبلی دریافت کرده است.

چهار اثر در موزه هنرهای معاصر تهران، خرید یک اثر از طرف انجمن هنرهای تجسمی تهران، یک اثر در موزه رستم مصطفی یف باکو، یک اثر در موزه کاخ سعدآباد،۱۰ اثر نقش برجسته از شعرای مدفون در مقبره الشعرای تبریز، یک اثر نقش برجسته از سردار ملی (ستارخان) در بانک سپه شعبه ستارخان تبریز، چهار اثر نقاشی خریداری شده در موزه دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ۹ اثر در مجموعه های شخصی خارج از کشور، یک اثر خریداری شده در مرکز جهانی هنر در سیته پاریس و شش اثر سفال در موزه شهرداری تبریز از جمله آثاری هستند که از استاد مقبلی خریداری شده و در مراکز مذکور نگهداری می‌شود.