ایسنا/آذربایجان شرقی یک هنرمند نقاش با بیان اینکه افزایش وجود گالری و فعالیت هنرمندان از این طریق، وضعیت اقتصاد هنر را بهبود بخشیده و منجر به افزایش هنرمندان حرفهای خواهد شد، گفت: البته تنها وجود گالری و صدور مجوز در این راستا کارایی نخواهد داشت و باید گالریهای فعال وارد عمل شوند که این امر تنها با فروش آثار هنری عملی خواهد شد.
ساوالان جماعتی در گفتوگو با ایسنا، با ابراز خرسندی از برگزاری اکسپوی هنری در دل آذربایجان و شهر تبریز، گفت: در منطقه آذربایجان که خود صاحب نام در عرصه هنر است، مسائلی مشابه اکسپوی هنری و فروش آثار تاکنون وجود نداشته و برگزاری چنین رویدادی در راستای مرکز زدایی امری بسیار ضروری است.
وی افزود: تمامی امکانات، خواسته و ناخواسته در ابتدا به پایتخت کشور آورده میشود و به همین دلیل است که اهمیت هنر در تهران بسیار بالا رفته و جایگاه خود را پیدا کرده است، اما حضور و فعالیت صنعت کاران، گالری داران، متولیان عرصه هنر و کسانی که در این عرصه فعالیت میکنند در شهرهای دیگری به جز تهران، بسیار بهتر خواهد بود و استعدادهای هر منطقه نیز در این راستا بیشتر نمایان خواهد شد.
وی با بیان اینکه در هیچ کدام از شهرهای دیگر بستر برای گسترش هنر وجود ندارد، متذکر شد: باید تفکرات مسموم را کنار گذاشت و دست به دست هم داد تا در کنار هم زمینه برای فعالیت هنرمندان در شهرستانها ایجاد شود تا شاهد اتفاقات خوب و برپایی نمایشگاهها و گسترش هنر در سراسر کشور باشیم.
جماعتی در خصوص برگزاری اکسپوی تبریز، اظهار کرد: به عنوان یک هنرمند از برگزاری دورههای گذشته چنین رویدادی در تبریز اطلاع نداشتم، اما پس از پیگیریهای مداوم و اطلاع از شرایط و نحوه برگزاری، مایل به شرکت در این اکسپوی هنری شدم؛ دوره پیش رو با رفع مشکلات و نواقص گذشته و با حضور هنرمندان صاحب نام کشور برگزار خواهد شد که بسیار مشتاق حضور در این دوره هستم.
وی افزود: برخی هنرمندان بر این باور هستند که در شهری مثل تبریز نمیتوان انتظار وقوع اتفاقات خوب در عرصه نمایشگاه و فروش آثار هنری را داشت، در حالی که اگر این رویداد به درستی آسیب شناسی شود و غربالگریهای لازم انجام گیرد، میتوان شاهد برگزاری نمایشگاهی در سطوح بالای هنری شد و حتی کسانی که از شرکت در این نمایشگاه هراس داشتند نیز به مرور وارد خواهند شد.
فرهنگ هنر، یک جامعه را شکل میدهد
وی در خصوص اهمیت هنر، اظهار کرد: فرهنگ هنر، یک جامعه را ایجاد میکند و در راستای شکل گیری آن را ارتقا میدهد؛ اگر فرهنگ هنر در جامعهای زنده باشد، با ایجاد روحیه تلاش و حرکت منجر به پویایی جامعه خواهد شد، از این رو نمیتوان هیچ گاه فرهنگ هنر را کنار گذاشت.
این هنرمند افزود: اینکه سیاست یا اقتصاد، حرف اول را در یک کشور و تمدن میزند، اشتباه است، زیرا تمامی ابعاد و مسائل به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند، اما در کل دنیا، از طریق فرهنگ هنر است که میتوان در ویترین جامعه خود قرار داد و کشور خود را از این طریق به همگان شناساند؛ جامعهای مثل هلند به وجود رامبراند فخر میکند و کل دنیا، اسپانیا را با پیکاسو میشناسد؛ پس هنر در هر جامعهای اهمیت بالایی دارد.
وی در خصوص اهمیت فروش آثار هنری، گفت: برای هنرمندان در گام بعدی، محترم شمردن، زنده نگه داشتن و حمایت کردن اهمیت دارد که در این راستا میتوان با ارائه بستری برای فروش آثار هنری، نسبت به قدردانی از زحمات هنرمندان اقدام کرد تا یک اثر هنری به عنوان کالای فرهنگی هنری به منازل مردم ورود یابد.
جماعتی با اشاره به مصرف گرا بودن جامعه ایرانی، اظهار کرد: بحث نوپای مجموعه داری در ایران عمر ۱۰ سالهای دارد و اغلب مردم ایران پس از خرید یک اثر هنری، آن را در خانه خود مصرف کرده و از آن لذت میبرند در نتیجه بهتر است که به این مصراف گرایی جهت دهیم و به خریداران آثار آگاهی لازم نسبت به هنرهای درست و غلط داده شود تا سلیقه و ذائقهها در سمت درست قرار بگیرند.
وی افزود: هنرمندی که روحیه حساسی دارد در کنار مشغلههای زندگی و فشارهای اقتصادی، توان خرید حتی یک بوم و رنگ را هم نخواهد داشت، چرا که دلار بر قیمت ملزومات هنری نیز تاثیر میگذارد، در این راستا اگر آثارش نیز به فروش نرسد، مجبور به ترک عرصه هنر خواهد شد.
وی با بیان اینکه بهترین نوع حمایت از هنرمند، خرید اثر هنری او است، متذکر شد: نقاشانی هم هستند که به دلیل عدم توان اقتصادی در خرید ملزومات به سراغ اشتغال دیگری رفته و سالانه فقط یک اثر تولید میکنند اما با رسم یک نقاشی نمیتوان نقاش شد.
خریداران آثار هنری روحیه سالم تری دارند و از افسردگی دور هستند
این نقاش با اشاره به اهمیت وجود خریدار در عرصه هنری، اظهار کرد: باید به مردم یاد دهیم که یک اثر هنری همانند موادغذایی و تنقلاتی که برای خانه تهیه میکنند، برای داشتن زندگی بهتر الزامی است و افرادی که این اثار را خریداری میکنند، روحیه بهتر و سالمی خواهد داشت و از افسردگی دور خواهند بود؛ این ذهنیت باید از دوران کودکی در افراد ایجاد شود.
وی ادامه داد: بخش هنری تبریز به چند بخش از جمله هنرمندان سنتی گرا، مدرن گرا و افرادی بین این دو گروه تقسیم شده است، اما این شهر، پتانسیل گسترش و توسعه هم را دارد اما این بستر باید با آسیب شناسی درست، تربیت و آگاهی بخشی سالم به عموم افراد، برگزاری نشستهایی با حضور متخصصان تامین شود تا با نگاه عمیق نقاشان و هنرمندان و خریداران، در آیندهای نزدیک شاهد اتفاقات بزرگی شویم.
وی با تاکید بر حضور متخصصان و کارشناسان اقتصاد هنر در عرصه هنری، اظهار کرد: اکنون در شهر تبریز فضای مناسبی برای آگاهی بخشی به خریداران وجود دارد تا کارشناسان هنری برای این افراد در خصوص اتفاقات عرصه هنر در دنیا، انواع آثار هنری آوانگارد، سنتی و … و آثاری که باید خریداری شود، توضیحاتی ارائه کنند.
جماعتی افزود: در کمتر از ۱۰ سال گذشته، بحث اقتصاد هنر پررنگ شده و حتی رشتهها و گرایشهایی به عنوان اقتصاد هنر ایجاد شده تا از این طریق فکر اقتصادی برای یک هنرمند ایجاد شود؛ اغلب مردم تبریز نیز اقتصاد گرا هستند و میدانند که پول خود را کجا خرج کنند و این حساب و کتاب در وجود این مردم نهادینه شده است، که این امر میتواند منجر به اتفاقات خوب در عرصه فروش اثار هنری باشد.
وی با اشاره به جایگاه اقتصاد هنر در جامعه، گفت: گسترش فروشهای آنلاین در فضای مجازی، منجر به بهبود وضعیت فروش آثار هنری هنرمندان شده و بسیاری از هنرمندان در صفحات شخصی خود میتوانند با قبول سفارشات، اقدام به درآمدزایی کنند در حالی که در گذشته چنین امکانی وجود نداشت و تفکرات کهنه هنر برای هنر، فروختن اثر هنری یک عیب به شمار میرفت.
وی افزود: یک نمایشگاه خوب باید فروش و بازدید کنندگان مناسبی داشته باشد تا خروجی کار ارزشمند شود؛ اگر تنها یکی از این موارد نباشد، برگزاری نمایشگاه فایدهای نخواهد داشت و به هنرمند و گالری دار، ضربه میزند، زیرا یک گالریدار با هنرمندی که فروش ندارد، کار نمیکند.