لزوم سازماندهی نهادهای مدنی و تشکل های صنفی هنری استان

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بر لزوم سازماندهی نهادهای مدنی و تشکل های صنفی هنری در استان تاکید کرد و گفت: وضعیت فعلی فرهنگ و هنر در شان تبریز و آذربایجان نیست.

داود بهبودی در نشستی صمیمی با هنرمندان و کارگزاران اکسپوی هنری تبریز، اظهار کرد: زمانی تبریز به عنوان پایگاه علم و فرهنگ و مکاتب مختلف هنری به شمار می‌رفت، ولی دلایل مختلف سیاسی، فرهنگی و تاریخی دست به دست هم دادند تا وزن تبریز در ساحت‌های مختلف کاهش یابد.

وی افزود: وضعیت کنونی تبریز رضایت‌بخش نیست، ولی می‌توانیم با برنامه ریزی‌های موثر، افق آینده بهتری را برای فرهنگ و هنر استان ترسیم کرده و بخشی از وزن‌های از دست رفته را بازگردانیم.

وی اضافه کرد: اینجا، هنرمند اثر خود را خلق می‌کند، ولی هنر او خریداری ندارد و فروش آثار هنری همواره با چالش مواجه است، چرا که زنجیره ارزش هنر کامل نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد: شکوفایی اقتصاد فرهنگ فقط شکوفایی هنرمند و رونق آثار هنری نیست، بلکه آثار اجتماعی بسیاری داشته و منجر به انتقال فرهنگ، اشتغالزایی غیرمستقیم، رونق اقتصادی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه هنرمندان از لحاظ فکری و ارزشی قشر پیشتاز جامعه هستند که آینده جوامع را می‌سازند، تاکید کرد: اگر این سرمایه‌های مولد را به هر شکلی از دست دهیم، جامعه از هر لحاظ دچار افت خواهد شد.

وی یادآور شد: برای ارتقای جایگاه فرهنگ و هنر دو مورد از هسته‌های کلیدی دومین سند تدبیر توسعه استان به «تقویت هویت فرهنگی» و «توسعه اقتصاد فرهنگ» می‌پردازد تا شاید گام‌های موثری در جهت حمایت از ساحت فرهنگ و هنر برداشته شود.

ردیف بودجه مشخصی برای خرید آثار هنری در دستگاه‌ها مشخص شود

مدیر اکسپو هنری تبریز هم در این جلسه با تاکید بر اینکه نمایشگاه فروش آثار هنری تبریز اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، گفت: این دوره از نمایشگاه در “رشته‌های نقاشی، خط نقاشی، مجسمه‌ و عکس” برگزار خواهد شد.

محمد محمودی اظهار کرد: با بهبود شرایط کرونایی در کشور، شورای برگزاری اکسپو مقرر کرده تا این رویداد فرهنگی بعد از اتمام ماه مبارک رمضان در ۳۰ اردیبهشت افتتاح و تا دوم خرداد ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد.

وی در ادامه به اهمیت حمایت مسئولان و دستگاه‌های مختلف از اکسپوی هنری تبریز اشاره کرد و افزود: تاکنون فقط بخش خصوصی از اکسپوی هنری تبریز حمایت کرده و حمایت‌های دولتی نیز در حد اعطای مجور و برخی حمایت‌های معنوی بوده است، در حالی که باید دستگاه‌های دولتی نیز در این رابطه حمایت کرده و ردیف بودجه مشخصی برای خرید آثار هنری در دستگاه‌ها مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت تولید و خلق آثار هنری در تبریز بسیار مطلوب بوده و هنرمندان برجسته و توانای زیادی داریم، اما آثار این هنرمندان در تبریز به فروش نمی‌رود، گفت: این امر باعث مهاجرت هنرمندان تبریزی شده و وضعیت هنر و معیشت هنرمندان تبریزی را با چالش مواجه کرده است.

محمودی با تاکید بر اینکه باید خرید آثار هنری در بودجه نویسی لحاظ شده و الزام آور باشد، ادامه داد: هرچند خرید آثار هنری توسط دستگاه‌ها در قانون لحاظ شده، اما الزام‌ ‌آور نیست و دستگاه‌های دولتی اعلام می‌کنند که ردیفی برای خرید آثار هنری نداریم؛ از این رو درخواست داریم که سازمان‌های دولتی نیز وارد میدان شده و حمایت دولتی با لحاظ قانون و الزام، در این رابطه فعال شود.

به گزارش ایسنا، جمعی از هنرمندان پیشکسوت و برجسته استان نیز در این جلسه به بیان دغدغه‌ها و مسائل مبتلابه این عرصه پرداختند که کسادی بازار خرید و فروش آثار هنری و ضعف گالری‌داری و مجموعه داری در تبریز، عدم حمایت از نمایشگاه‌های آثار هنری، نبود ردیف اعتباری مشخص برای خرید آثار هنری توسط دستگاه‌های دولتی، مهاجرت هنرمندان استان و ضعف در آموزش‌های هنری ارائه شده از جمله آن بود.